Flyguppvisningar

Olyckor vid flyguppvisningar

Flyguppvisningar är ett populärt folknöje som har fascinerat människor sedan flygplanen uppfanns. Oftast slutar flyguppvisningarna med att alla går hem, nöjda, glada och imponerade. Men ibland sker olyckor, som kan ha mer eller mindre allvarliga utgångar.

En av de värsta olyckorna som har inträffat under en flyguppvisning skedde i Tyskland 1988, på Ramstein Air Base. Flyguppvisningen hette Flugtag ’88, och olyckan skedde under en flygformation som utfördes av tio plan av typen Aermacchi MB-339 från det italienska flygvapnet. När två grupper i formationen passerade varandra kolliderade ett plan med två andra, och kraschade i marken invid en glasskiosk. Ett av de andra planen kraschade in i en helikopter som stod på marken, och det sista planet slogs sönder vid kollisionen. Totalt omkom 70 personer vid olyckan (bland dem piloterna i de tre planen, besättningen i helikoptern och flera åskådare) och fler än 1000 personer skadades, 346 personer svårt.Olyckor vid flyguppvisningar 1

Än värre var dock den olycka som inträffade i Ukraina 2002, den värsta i flyguppvisningarnas historia, med 78 dödsfall. Olyckan inträffade då ett stridsflygplan av modellen Su-27 skulle göra en uppvisning på flygplatsen Skniliv i staden Lviv. Planet började rotera efter en kraftig vänstersväng och kraschade rakt in i en grupp åskådare. Bo Sehlberg, ansvarig utgivare för Flygrevyn och flygexpert, menar att man i väst varit mycket försiktig på flyguppvisningar efter olyckan på Ramstein Air Base, och att man sedan dess aldrig får flyga över eller mot publiken. I öststaterna finns dock en tradition av att genomföra vågade och spektakulära flyguppvisningar – vilket i det här fallet fick ett tragiskt resultat.

Utgången av en flyguppvisningsolycka behöver dock inte ha så omfattande skador. I fallen med en olycka på en uppvisning på Söderhamns flygplats den 1 juni 2013 och en uppvisning med ett plan med stuntman i Ohio i USA den 22 juni 2013 omkom inga åskådare. Däremot omkom i båda fallen piloten och, i olyckan i USA, även stuntmannen, vilket är tillräckligt tragiskt.

I vissa fall slutar dock vad som kunde ha blivit en olycklig incident lyckligt, som vid flyguppvisningen under Vattenfestivalen i Stockholm 1993. Det skulle komma att bli den sista flyguppvisningen i samband med festivalen, efter att ett Jas 39 Gripen-plan störtade på Långholmen. Mirakulöst nog skadades ingen åskådare, och piloten kunde skjuta ut sig med katapultstolen och klarade sig också oskadd.