Flyguppvisningar

Blandade resultat för ”flygande julgranen” 2017

Att göra en julgransflygning i december är något som blivit en årlig tradition i Sverige, och innebär att en av försvarsmaktens flygflottiljer flyger med ett antal stridsplan i formen av en julgran. Det väcker ofta uppståndelse bland allmänheten, dels på grund av det mullrande ljudet från stridsplanen, och dels för att vi svenskar inte är särskilt vana att se den typen av flygplan i luften. Men som vid alla flygningar är man beroende av goda väderförhållanden och 2017 gick det inte helt som man tänkt sig. Den 13:e december hade Försvarsmakten och Skaraborgs flygflottilj F7 planerat att flyga 16 stycken plan över Mälardalen, inklusive bland annat Eskilstuna, men fick avbryta på grund av moln efter att ha passerat Stockholm och Uppsala. Även på västkusten stötte man på problem, då hemlänet Skaraborg blev utan uppvisning på grund av molnighet, trots att man kunnat flyga över grannkommunerna Karlstad, Göteborg och Halmstad tidigare på dagen.

Inte bara F7 i luften

Det är en självklarhet att säkerheten går först när man manövrerar något så kraftfullt som ett stridsflygplan. När man flyger 16 plan i julgransformation så är det ca 15 meter mellan varje plan, och är sikten dålig så föreligger det risker för piloterna. Utöver det så finns det förstås ingen större poäng med att göra flygningen om ingen på marken kan se något av det. Men traditionen med julgransflygning har spridit sig över landet. F21 i Luleå återupptog 2016 en gammal tradition och flög över såväl Norrbotten som Västerbotten och Lappland för att både få övningsflyga och samtidigt önska de norrländska invånarna en god jul. Över Östergötland görs flygningen av Flygskolan Malmen som är den utbildning där alla piloter inom flygvapnet utbildas. I uppvisningen är eleverna dock bara passagerare, och det är lärarna som flyger. Planen flygs av flyglärare som har elever med sig i planen. Till skillnad från försvarsmakten som använder JAS 39 gripen, så flyger Malmen med skolflygplanet SK 60 (SAAB 105) som har en lokal förankring i Linköping.

Om JAS 39 Gripen

Skaraborgs flygflottilj blev den första flottiljen som som bytte plan från AJ 37 Viggen till JAS 39 Gripen, och hittills har 201 exemplar levererats till det svenska Flygvapnet. Dock är planen att minska ner antalet till ca 100 stycken. För den som inte har planer på att bli stridspilot så är det dock andra fordon som gäller om man vill ta sig fram fort men ändå själv styra. Redan 2013 introducerade Hyundai en bilmodell som angavs vara inspirerad av just flygplan, med namnet Intrado som är ordet för flygplansvingens undersida, området som skapar lyftkraften. Hyundai angav då också att man likt ett flygplan använt mycket avancerade material, tagit bort all onödig vikt, byggt designen utefter funktion och inte tvärtom, samt hade en högeffektiv drivlina. på https://www.hyundai.se kan du se vilka modeller som är aktuella hos märket idag och vilka möjligheter det finns för dig som förare att färdas snabbt, säkert och modernt.